de eerste week in Gambia - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Milou Schuurman - WaarBenJij.nu de eerste week in Gambia - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Milou Schuurman - WaarBenJij.nu

de eerste week in Gambia

Door: Milou Schuurman

Blijf op de hoogte en volg Milou

24 Februari 2014 | Gambia, Brikama

Hallo Allemaal

Eindelijk een berichtje vanuit het mooie en warme Gambia. Afgelopen maandag ben ik samen met 2 andere studenten (Liss en Leonie) vertrokken vanuit Nederland naar Gambia. De wekker ging al vroeg want om 05:15 hadden we afgesproken op Schiphol. Nadat we onze bagage hadden afgegeven en hadden ingecheckt kwam dat vreselijk moment. Het moment dat je afscheid neemt van iedereen wetende dat je ze de komende tijd niet meer gaat zien. Toen ik uiteindelijk in het vliegtuig zat kon ik alleen nog maar denken aan wat me straks te wachten stond.

Eenmaal aangekomen in Banjul het vliegveld van Gambia kwam de warmte ons tegemoet. Het was op dat moment een van de koudste dagen van de afgelopen weken maar ik vond het toch al behoorlijk warm. Nadat we onze koffers terug hadden liepen we richting de uitgang. Daar stonden Metsje en mr. Tamba op ons te wachten. Metsje is onze contactpersoon in Gambia en tevens docent van onze school. Mr. Tamba is ook een contactpersoon voor ons en tevens een van onze begeleiders in Gambia. Na een kort praatje te hebben gemaakt gingen we richting de auto’s om naar onze verblijfplaats te worden gebracht. Het Gambia College in Brikama.

Tijdens de reis van het vliegveld naar het Gambia College was het bijna de hele weg stil in de auto. Ik was zo onder de indruk van wat ik allemaal zag. Ik zag overal huisjes, dieren die losliepen langs de weg, vrouwen met kinderen op hun rug enz. Na ongeveer 15 minuten rijden waren we al aangekomen op het Gambia College. Vrijwel gelijk na aankomst kregen wij onze lunch. Dit was kip met patat en wat sla, een enorme meevaller dus. Ook kregen we gelijk een Gambiaanse naam. Mijn Gambiaanse naam is Kumba Jallow (spreek je uit als Koemba). ’s Avonds zijn we nog naar de markt gegaan om wat geld te kunnen pinnen en om een Gambiaanse telefoon te kopen.

De volgende dag was het Independence Day. We zijn toen samen met Eline, Chantal, Leonie, Liss, mr. Tamba, Joseph en Mamadi naar Banjul gegaan. Eline en Chantal zijn twee studenten uit Zeeland die ook in Brikama verblijven. Joseph en Mamadi zijn twee jongens die ons hier begeleiden en helpen met van alles en nog wat. In Banjul werd er een soort optocht gehouden op een groot veld. Een groep die meeliep in de optocht vroeg of wij met hun mee wouden lopen. We kregen allemaal Gambiaanse kleding aan en hebben toen met hun in de optocht meegelopen. Het was zo leuk om te ervaren hoe vriendelijk deze mensen waren en hoe graag ze het naar je zin willen maken.

Diezelfde avond zijn we op bezoek geweest bij Mamadi thuis. Toen we bij zijn compound aankwamen werden we heel erg gastvrij en vriendelijk ontvangen door zijn familie. Ook kwamen er allemaal schattige kindjes op ons afgerend die ook op zijn compound wonen. Mamadi heeft ons een rondleiding gegeven en zijn huis laten zien. Hier hebben we de rest van de avond doorgebracht. We hebben er erg lekker gegeten en we konden gebruik maken van het internet wat ook natuurlijk ook erg fijn was.

Woensdag zijn we naar de Tanji fish market geweest. Gelijk toen ik uit de bustaxi stapte kwam de geur van vis mij tegemoet. Het was er enorm druk en er lagen veel boten in het water om de vis te vangen. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe iedereen hier bezig was. De een was netten aan het repareren, de ander haalde de vis aan de kant, weer een ander was bezig met het roken van de vis en ga zo maar door. Die middag zijn we naar Sanyang beach gegaan. Op de heenweg kreeg ik een kindje bij mij op schoot van een ongeveer een half jaar oud. Zo schattig al die kleine kindjes hier. Ook de terugweg had ik geluk. Ik kreeg weer een kindje op schoot van ongeveer een half jaar oud. Het was erg leuk om te ervaren hoe makkelijk die moeders hun kind aan je toevertrouwen en hoe makkelijk die kindjes waren. Ze gaven namelijk geen kick toen ze bij mij op schoot zaten.


Donderdag was het tijd om naar onze stageplekken te gaan kijken. Eerst zijn we naar het Health Center geweest waar Liss en ik stage gaan lopen. Op het kantoor wist de hoofdverpleegkundige niks van onze komst af dus werd de directeur gebeld. Gelukkig wist hij er wel van af. Later kregen we een rondleiding door het Health Center. Er liepen gewoon geiten en honden op het terrein van het Health Center rond. Op de kinderafdeling lag zelfs een kat op de grond te slapen echt bizar om te zien dat dit normaal is daar. Ook zag je duidelijk dat de omstandigheden daar niet te vergelijken zijn met die in Nederland. Wel waren alle verpleegkundigen daar heel erg aardig voor ons en vonden ze het erg leuk en fijn dat we ze komen helpen. Later die ochtend zijn we naar Tallinding geweest, de school waar Leonie wiskunde les gaat geven. En ’s middags was het weer tijd om van het weer te genieten op Bijilo Beach.

Vrijdag was de laatste dag van onze introductieweek. We zijn ’s morgens maar de markt geweest in Serekunda dit is de grootste markt van Gambia. Het was hier echt mega druk maar het was wel een leuke markt om een keer naar toe te gaan. Daarna gingen we naar crocodile pool. Dit was een grote plas waar ongeveer 100 krokodillen in leven. We liepen gewoon rondom de plas waar de krokodillen in lagen zonder een hek of iets dergelijks ertussen. Later mochten we ook een krokodil aanraken die lag te slapen in de zon. Al deze krokodillen bewogen nauwelijks omdat ze erg goed te eten krijgen zodat ze daarna lekker rustig zijn. Later die dag gingen we naar Senegambia Beach. Voordat we het strand op liepen kwamen we een aantal aapjes tegen. Deze aten zo nootjes uit hand echt leuk om en keer te doen. Daarna heb ik heerlijk genoten op het strand van het mooie weer.

Toen was het moment daar we met zijn drieën op eigen benen moesten staan. Er werd niet meer voor ons gekookt en we moesten nu alles zelf regelen. Eerst zijn we naar markt gegaan om het een en ander te kopen voor ons huis. Op de heenweg kregen we een lift en mochten we achterin de laadbak van een auto zitten, dat was erg leuk. ’s Middags gingen we met Chantal, Eline, Mamadi en Joseph naar het strand. De heenweg hebben we een aantal keer gelift dat is echt super leuk om hier te doen.

Na een drukke week had ik eindelijk tijd om wat te schrijven voor op mijn blog. Maar ik was nog geen 10 minuten bezig of we hadden alweer bezoek. Een aantal meiden die ook op het Gambia College woonden kwamen bij ons langs om te vragen hoe het met ons ging. Later hebben ze ons hun huis laten zien en mochten we met hun mee eten. Ze eten hier meestal met zijn allen van één grote schaal (met hun handen) en dat was nu ook het geval. Gelukkig kregen Liss, Leonie en ik wel een lepel om mee te eten. Ook dit laat weer zien hoe gastvrij en vriendelijk de mensen hier in Gambia zijn.

Als ik terug kijk op de eerste week hier heb ik al zoveel meegemaakt. Echt teveel om hier allemaal aan jullie te vertellen. Maar ik kan wel met zekerheid zeggen dan ik een superleuke en indrukwekkende week achter de rug heb. Ik heb veel mensen leren kennen en heb zelf mogen ervaren dat tijd hier niet zo’n grote rol speelt als in Nederland. Vrijwel alles gebeurd op zijn tijd en je moet niks snel willen want dat gaat toch niet lukken.

Morgen is het tijd om te beginnen met het echte werk want dan start mijn stage in het Health Center. Ik ben erg benieuwd hoe ik dit ga ervaren en heb er erg veel zin in.

Bedankt allemaal voor het lezen van mijn blog en ik hoop dat ik snel weer wat met jullie kan delen.

Liefs Milou (Kumba Jallow)

  • 24 Februari 2014 - 23:09

    Mieke Bruins:

    Hoi Milou,
    Wat fijn dat je het daar zo goed naar je zin hebt.
    Wat je verteld over tijd is niet belangrijk, klinkt mij bekend in de oren,
    Wat zijn wij hier toch ook eigenlijk een beetje, gek om altijd maar te haasten.
    Geniet ervan, fijn dat je zo steeds van je laat horen.
    Lieve groetjes, Mieke en de boys.

  • 25 Februari 2014 - 07:31

    Ylze:

    Ooh Milou, wat gaaf dat je de kans hebt om dit te doen. GENIET MET VOLLE TEUGEN!

  • 25 Februari 2014 - 08:26

    Ginus En Ria:

    Goh Mliou we zijn blij dat we van jou iets hebben gehoord en mogen lezen, wij hadden ons al af gevraagd hoe zou het zijn ?
    Wat gaat ze doen ?
    Maar we weten het nou.
    Alvast bedankt en we gaan jou bloggies zeker volgen.

    Groetjes Van Ginus en Ria en een dikke knuffel.

  • 25 Februari 2014 - 09:05

    Lisa Zwiers:

    He Milou,
    Leuk om te lezen allemaal en heel herkenbaar haha.
    Heel veel succes in het health centre en doe ze de groetjes allemaal :) waar gaan jullie beginnen?
    Geniet ervan!
    Liefs Lisa

  • 25 Februari 2014 - 10:12

    Geert Holwerda:

    Dag Milou,

    Wat gaaf dat jullie Independence Day hebben meegemaakt, en dat op jullie eerste dag in Gambia, wat iwl je nog meer? Ik had via Mamadi en Joseph al wat foto's gezien, gezellig hoor! Veel succes op het Brikama Health Centre en we spreken elkaar (digitaal),

    Groeten,
    Geert

  • 25 Februari 2014 - 17:34

    Hanneke:

    Wat geweldig leuk om dit allemaal te lezen Milou. The fishmarket, Serekunda.
    Charly de krokodil. Krijg heimwee als ik er aan denk.
    Het is ook zo een leuk land met hele lieve mensen. Ik hou je blog met veel interesse bij en geniet ervan.
    wat een ervaring voor jou. Veel werkplezier.
    Groetjes Be en Hanneke.


  • 25 Februari 2014 - 20:16

    Marloes :

    Hoi Milou,

    Leuk om jouw verslag te lezen, heel bijzonder allemaal. Geniet van deze bijzondere ervaring en ik ga je zeker volgen dus vaak verslag doen he!!

    Groetjes Marloes

  • 25 Februari 2014 - 21:31

    Irma:

    Hoi Milou,

    Super leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt.
    Zoals je het beschrijft hoor ik jou stem er al bij.
    Wij wensen je veel succes met je eerste stageweek.
    We horen wel weer van elkaar.

    Heel veel liefs van Marcel,Irma,Niels en Lieke.

  • 25 Februari 2014 - 23:01

    Mathilda:

    Hey Milou, fijn om te lezen dat je zoveel al hebt gezien, en een goede start hebt gemaakt. BEn benieuwd hoe nu het echte werk er uit gaat zien, maar fijn dat er veel lieve mensen om je heen zijn. We gaan het volgen. GROETJES van Mathilda

  • 26 Februari 2014 - 20:07

    Hennie Schuurman:

    Hallo Milou, Kumba Jallow

    Wat een avonturen beleef jij zeg . En dat allemaal in relatief korte tijd. Ben benieuwd wat je nog allemaal gaat beleven daar in Gambia . Maar dat je het naar je zin hebt ,dat is mijn nu al duidelijk .
    Toen je weg , heb ik nog wel even gedacht ,zou die dondersteen van een Milou zich daar wel redden,
    Maar daar twijfel ik nu geen minuut meer aan . Je ben dan ook een Echte Schuurman.
    Milou, Karin en Ik, Hennie zijn erg trots op je. Tot zover Dit mailtje.

    M.V.G. Karin En Hennie , Tot mails, En o ja Hou je Taai

  • 27 Februari 2014 - 10:20

    Marjanne Wildvank:

    Hoi Milou

    Leuk om te lezen wat je daar al meegemaakt hebt, en dat jullie zo gastvrij zijn ontvangen.
    Ik wens je nog een hele leuke periode toe.

    groetjes Marjanne

  • 28 Februari 2014 - 21:46

    Giny, Moeder Van Leonie (Binta):

    Hoi Milou,
    Leuk ook jouw verhaal te lezen. Jij schrijft weer andere dingen dan Leonie . Zo krijgen we een mooi totaalbeeld. Wat maken jullie s veel over mee. Geniet ervan en werk ze.

  • 02 Maart 2014 - 11:11

    Ingeborg H.:

    Hoi Milou,

    wat fijn om zo een beetje mee te kunnen leven met jouw ervaringen daar.
    We wensen je een heel goede tijd toe.
    Hoe werken ze daar? En wat zijn de omstandigheden waarmee/waaronder je moet werken?

    met lieve groet
    Ingeborg Hullegie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1229
Totaal aantal bezoekers 29990

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 13 Juni 2014

Stage in Gambia

Landen bezocht: